top of page

Kirjastotyö nuorten ja nuorten aikuisten kanssa


Neljännessä blogikirjoituksessaan Mia Spangenberg kertoo Seattlen kirjastotyöstä nuorten ja nuorten aikuisten kanssa.


Terveisiä USA:sta ja Seattlen kirjastosta! Tällä kertaa haastattelin Wally Bubelisia, joka palvelee nuoria ja nuoria aikuisia Seattlen kirjaston eteläosassa.



Kolme nuorta selät katsojaan päin pitelevät käsiään ilmassa ja näyttävät voitonmerkkiä. Yksi nuorista pitää toista kainalossaan.
Kuva: Freepik


Kun kysyin millaiset ohjelmat ovat olleet suosittuja, hän kertoi heti alkuun että alueet ja asukkaat kirjastojen toimipisteiden ympärillä ovat hyvin erilaisia keskenään ja siksi yksi ohjelma joka toimii hyvin yhdessä toimipisteessä voi olla onnistumatta laisinkaan toisessa. Tämä johtuu ainakin osaksi Seattlen omasta historiasta, joka sijoitti mustan ja valkoisen väestön kaupungin eri puolille: valkoihoiset osoitettiin asumaan Seattlen pohjoisosaan kun taas tummaihoiset osoitettiin kaupungin eteläosaan, ja tämä jako näkyy vielä tänäkin päivänä katukuvassa. Seattle on aina ollut hyvin kansainvälinen kaupunki, jonne on tullut maahanmuuttajia mm. Aasiasta ja Keski- ja Etelä-Amerikasta kaupungin perustamisesta eli vuodesta 1851 lähtien.


Kirjasto jalkautuu


Wallyn mukaan kirjaston Homework Help ohjelma, joka tarjoaa apua kotiläksyjen kanssa, on luultavasti suosituin ja menestynein ohjelma nuorten keskuudessa tällä hetkellä, mutta tätäkään ohjelmaa ei tarjota jokaisessa toimipisteessä. Wally kertoi että Library Link, jonka kautta lapset ja nuoret pääsevät käyttämään digipalveluja julkisen koulun kautta, on myös hyvin suosittu, mutta siihenkin pitää satsata, jotta lapset ja nuoret tietävät sen olemassaolosta ja oppivat sitä käyttämään. Wally käykin hänen lähellään olevilla yläasteella ja lukiossa kerran kuussa kertomassa kirjaston palveluista ja suosittelemassa kirjoja koululaisille. Nuoret pääsevat samalla lainaamaan kirjaston kirjoja suoraan Wallyilta.


Wallyn mielestä on jo pitkään ollut vaikea saada nuoria kirjastoon. Yksi syy on kirjaston toimipisteiden sijainti – toimipisteet jotka ovat kaukana kouluista ja bussipysäkeistä tavoittavat yksinkertaisesti vähemmän nuoria kuin ne toimipisteet jotka ovat kävelymatkan päästä kouluista tai joihin pääsee helposti bussilla. Tietokoneiden ja läppäreiden saatuvuus on tärkeä teineille, ja onneksi joissakin toimipisteessä voi lainata läppäreitä kirjastossa käytettäväksi, mikä houkuttelee nuoria kirjastoon. Mutta suurin haaste on tarjota nuorille ohjelmia, joita he tarvitsevat ja jotka he kokevat miellyttäviksi.


Kirjasto on yrittänyt houkutella nuoria ja pysyä relevanttina mm. tarjoamalla Push to Talk blogin joka toimi noin seitsemän vuotta mutta lopetettiin vuonna 2015. Siinä teinit itse kirjoittivat aiheista jotka olivat heille tärkeitä. Vuonna 2020, pahimman pandemian aikana, jotkut kirjastonhoitajat yrittivät saada kirjaston näkymään enemmän somessa esim. Facebookin, Instagramin, YouTuben, Snapchatin ja TikTokin avulla, mutta nyt kun toimipisteet ovat taas avoinna, tämä työ on jouduttu jättämään sivuun. Wally toivoo, että kirjasto näkisi arvon nuorten äänten nostamisessa somessa ja tulisi vielä mahdollisuus työskennellä nuorten kanssa jollakin sosiaalisen median alustalla.


Nuoret töihin kirjastoon


Kirjasto tarjoaa myös vapaaehtoista ja palkattua työtä nuorille. Sen päämääränä on tarjota työkokemusta ja vahvistaa yhteenkuuluvutta. Nuoret voivat hakea työpaikan väliaikaiseksi assitentiksi kaksi kertaa vuodessa, ja sitä kautta nuoret saavat kokemusta kirjaston työstä, hyvän palkan, ja mahdollisuuden löytää ura kirjastosta. Kirjastossa on nykyään noin 50 tälläistä assistenttia, ja monet heistä ovat saaneet vakituisen työn nimenomaan kirjastosta ja jopa opiskelleet maisteriksi kirjastotietiessä.


Wally halusi erityisesti korostaa yhtä ohjelmaa, jonka hän veti yhdessä kollegojensa Cheresse Thoenyn, Ken Gollersrudin ja Emely Perezin kanssa, jotka kaikki palvelevat teini-ikäisiä asiakkaita. Keväällä 2020, juuri kun pandemia oli alkamassa, he suunnittelivat kesäohjelman nimeltään Bug Safari. He palkkasivat viisi nuorta harjoittelijaa noin kuuden viikon mittaiseen työharjoitteluun kesän ajaksi. Teinit saivat tärkeitä taitoja työelämään samalla kun oppivat videoimaan, editoimaan ja lataamaan neljä videota nettiin, Videoilla opetettiin perheille ja pienemmille lapsille asioita hyönteisistä ja luonnosta sekä näytettiin erilaisia tiedetehtäviä, joita voisivat tehdä kotona. Vaikka nuoret joutuivat enimmän aikaa toimimaan ilman valvontaa, he onnistuivat saamaan videot ajoissa valmiiksi ja suorituivat erinomaisesti tehtävästä. Tälläisiä ohjelmia Wally toivoisi saavansa tehdä nuorten kanssa enemmän. Ensimmäinen video on katsottavissa tästä.


Wally ohjasi myös muutaman vuoden Math Buddies, eli Matematiikka kaverukset -ohjelmaa. Tässä vapaaehtoistyössä teini-ikäiset tulivat kirjastoon koulun jälkeen pelaamaan ala-asteikäisten kanssa erilaisia matematiikkaan liittyviä pelejä. Vaikka myyntivalttina oli pitää hauskaa yhdessä, nuoret saivat arvokasta työkokemusta ja nuoremmat oppilaat saivat kavereita ja roolimalleja teineistä. Tämä ohjelma oli varsin suosittu, ja usein talo oli täynnä nuoria pitämässä hauskaa.  


Mia Spangenberg

USA, Seattle



 


bottom of page