top of page

Bibliotekens roll i läsfrämjande arbete – insikter från Educamässan 2025


Seinäjokis Erte genomförde en enkät bland besökarna på det ledande evenemanget inom undervisning och pedagogik, Educa-mässan den 24–25 januari 2025. Frågan som ställdes var: Hur kan biblioteket hjälpa barn och unga som har svårt att läsa? Syftet med enkäten var att kartlägga önskemål till det allmänna biblioteket från personer inom utbildningssektorn, samt att samla idéer för att utveckla biblioteksverksamheten. Totalt inkom 166 svar.



Tre åtgärder lyftes fram som de mest effektiva för att stödja läsningen hos barn och unga med störst behov: bokprat och materialtips, samarbete med skolan eller småbarnspedagogiken, en aktuell, mångsidig och flerspråkig samling. I svaren betonades också särskilt behovet av lättlästa böcker. 


Den fjärde mest nämnda åtgärden var tillgänglighet. När det gäller fysisk tillgänglighet nämndes närhet till biblioteket, bokbussbesök och god tillgång till böcker. Särskilt lättlästa och målgruppsanpassade böcker efterfrågades med bättre synlighet och exponering. Utöver den fysiska tillgängligheten efterlyste respondenterna öppna och välkomnande biblioteksmiljöer, lättillgänglig personal, mer riktad kommunikation samt längre öppettider.


Enkäten visade även att läsutmaningar och läsdiplom, djurassisterad läsning, läsecirklar och biblioteksevenemang kunde vara effektiva sätt att stödja målgruppen. Att engagera och involvera familjer ansågs också viktigt.


Bland övriga förslag nämndes bland annat spelifiering av läsning, stödundervisning, att donera avskrivna biblioteksböcker till skolor samt att helt enkelt etablera fler bibliotek.


Utvecklingsförslag till biblioteken


Enkätsvaren visade att Educabesökarna uppskattar bibliotekens arbete med läsfrämjande insatser, och att bibliotekens grundläggande tjänster är välkända. Särskilt bokprat, mångsidig samling, samarbete i läsfrämjande arbete och tillgänglighet lyfts fram som viktiga faktorer för att stödja de barn och unga som har störst behov av hjälp med läsningen.


Det gavs också utvecklingsförslag. En respondent beskrev en situation som många säkert kan känna igen:

“Böcker borde vara lättillgängliga. De ungdomar som behöver mest stöd i läsningen har ofta svårast att låna böcker själva. Bibliotekskorten är borttappade eller trasiga. Det är svårt att ta sig till biblioteket. Och även om dessa yttre faktorer kan lösas, så stöter låneprocessen ofta ändå på patrull – böckerna de behöver finns helt enkelt inte i biblioteket. Lättlästa och visuellt tilltalande böcker borde lyftas fram bättre. Böcker om mopeder, deckare och liknande – sådant som ofta intresserar pojkar – borde vara lättare att hitta.”

Utöver bättre tillgång och exponering av böcker efterfrågades också ett mer varierat utbud för läsare på olika nivåer och språk. Behovet av färdiga, kurerade bokpaket och litteraturlistor lyftes också fram.


Flera svar pekade på att minskade öppettider och övergången till mer självbetjäning är problematiskt, särskilt för barn och unga som saknar egna bibliotekskort. Några respondenter föreslog dessutom att biblioteken skulle få mer personalresurser för att stödja läsfrämjande arbete:

”På biblioteket kunde det finnas en vuxen på eftermiddagarna som kan hjälpa yngre elever att välja böcker – en extra vuxen.”
”Inför bibliotekshjälpare som kan stödja elever med läxor och gå igenom olika lässtrategier.”

Slutsatser


Både enkätsvaren och samtalen med Educabesökarna visar att bibliotekens läsfrämjande arbete uppskattas inom utbildningssektorn. Däremot finns stora lokala skillnader i samarbetet mellan skola och bibliotek, ofta på grund av resursbrist.


För att underlätta samarbetet och möta de behov som framkom i enkäten har vi sammanställt förslag på material som fritt kan användas och delas inom skolor och småbarnspedagogik.



Emilia Koski

koordinator

Seinäjokis Erte




Material för att stödja läsning hos barn och unga med störst behov


För lärare


Bokpratsvideor för undervisning av finska som andraspråk


AKE Borgå publicerade i höstas boktipslistan Lukuiloa suomeksi. I anslutning till detta har SJK Erte, i samarbete med Sivupiiris Henriika Tulivirta och biblioteket vid Finlandsinstitutet i Stockholm, producerat S2-bokpratsvideor för olika årskurser. Det finns fem videor: för förskolan och årskurserna 1-2, för årskurserna 3-4, för årskurserna 5-6, för årskurserna 7-9 och för andra stadiet.


Alla videor har undertexter och presenterar tydligt och lugnt kring fem böcker från Lukuiloa suomeksi-listorna. Bokpratsvideorna finns på Bibliotekskanalen och är tillgängliga för alla att använda och dela till exempel med lärare.


Bokkarusellen 2025 - nu på Bibliotekskanalen


Den 22–23 januari samlades bibliotekspersonal från hela Svenskfinland på Luckan i Helsingfors för att bokprata live om 2024 års bokutgivning. Nu finns alla bokprat tillgängliga på Bibliotekskanalen. 


För bibliotekspersonal


Läsning - allas rättighet


Tillgänglighetsbiblioteket Celia och Seinäjokis specialuppdrag har tillsammans tagit fram en guide med titeln Läsning - allas rättighet. Guiden presenterar metoder och material för att möjliggöra läsning för barn som behöver stöd i sitt läsande. Syftet med guiden är att väcka intresse för att skaffa mer information och uppmuntra användning av de presenterade eller andra metoder för att stödja utvecklingen av läsförmåga, både inom bibliotek, skolor och småbarnspedagogik. Ladda ner handboken genom att klicka här (PDF)


 


bottom of page