Kronoby kommuns bibliotek har tagit stora kliv framåt inom det läsfrämjande arbetet med barn och unga gällande innehåll. Tillsammans med den grundläggande utbildningen har vi jobbat fram ett bibliotekspedagogiskt program som vi är mycket stolta över. Vi i bibliotekspersonalen kunde konstatera att vi har djup, men kanske saknar yta. Med viss avund såg vi på grannkommunernas biblioteks nya fina barnavdelningar med stora kojor och båtar att klättra och leka i. Magiska sagorum och härliga soffor att ta emot grupper i får vi ännu drömma vidare om men tack vare stöd från Regionförvaltningsverket så kan vi nu stolt presentera våra mobila läsmiljöer.
Vi kunde nämligen konstatera att det vi behövde mest var inspirerande miljöer att verka i för vårt bibliotekspedagogiska program. Men vi behövde denna inramning på alla våra tre enheter där vi tar emot grupper. Ibland kanske vi till och med behöver bygga upp en läsmiljö på en skola. Vi ville ge de bibliotekspedagogiska sessionerna en inspirerande inramning. Miljön har betydelse, barnen och ungdomarna ska känna att det inte är ett vanligt lånebesök de är med om. När de stiger in på sitt lokala bibliotek ska de känna: nu händer något speciellt. Vi behövde tänka mera mobilt än platsbyggt och väldigt praktiskt. Kan vi få en hel läsmiljö att rymmas i en personbil?
Vi gjorde en offertrunda från inredare, ingenjörsbyråer och från scenografer.
I offerten beskrev vi att vi i Kronobys bibliotek vill skapa förutsättningar för upplevelseläsning för barn och unga. Detta vill vi uppnå genom att skapa läsmiljöer där vi kan hålla program för olika skolklasser och barngrupper. Vi utgår från lustläsning med fokus på skönlitteratur och vill visa att berättelser kan vara mycket meningsfulla och fungera som en igångsättare eller språngbräda för att utveckla en idé eller tanke vidare.
Läsmiljöerna behövde ha fyra olika teman. De behövde delvis vara mobila, så att vi kan flytta dem mellan våra tre biblioteksenheter inom kommunen. Vi tänkte oss tre stycken stommar som kan stuvas undan fiffigt på respektive bibliotek, stommarna behöver då inte flyttas mellan enheterna. Rekvisitan som man använder inom respektive tema kan finnas i enbart en upplaga (förutsatt att den då ryms i en vanlig personbil).
Uppbyggt skulle varje läsmiljö ta ungefär 3x4 meter. Klassen/gruppen behöver kunna sitta på golvet på mattor/kuddar i varje miljö för tex sagostunder eller bokprat.
Temahelheterna vi önskade var följande:
En magisk sagomiljö. Tusen och en natt med mysiga lampor, orientalisk stämning med mattor, spåkulor, trollstavar och anden i flaskan. En miljö vi kan använda för olika åldrar.
En djungel för våra lejon. Illustratören Terese Bast har tagit fram en flock med läslejon som ska fungera som logo för vår läsfrämjande verksamhet.
En deckarmiljö för årskurserna 3-4. Sherlock Holmes, LasseMajas detektivbyrå, agenter och spioner.
En miljö med fokus på skräck och spöklitteratur främst för årskurserna 5-6
Vi skrev i offertrundan att vi var ute efter en helhet: alltså både planeringen av läsmiljöerna och genomförandet (själva bygget, anskaffning av rekvisita).
Offerterna kom in och det var många som gärna ville genomföra uppdraget. Valet föll rätt omgående och enhälligt på en offert från en scenograf, Pia Enroth. Förutom att priset för uppdraget var rimligt så förstod hon vad vi ville, att det var det läsfrämjande som är det viktigaste. Hon förstod att miljön ska sporra läsandet. Att det ska vara en levande miljö som barnen får vara en del av.
Nu är miljöerna levererade och vi har fått börja arbeta i dem. Vi kan redan se att bokpraten blir lättare, stämningen i högläsningen är en helt annan. Miljöerna inspirerar oss också att utveckla oss bibliotekspedagogiskt och hitta på nya sätt att jobba och inspirera barn och unga till mer läsning.
Lena Sågfors